Děkujeme za Vaše hodnocení.

Učení – 8. třída (8. ročník)

2UB
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/2UB)
Ukázat QR kód

umime.to/2UB


Stáhnout QR kód

Učení je popisováno jako proces získávání poznatků. V psychologii je mnoho teorií učení, které se na tento proces dívají z různých stran. Některé se zaměřují převážně na podnět a reakci, jako například behaviorální (z anglického behavior = chování) teorie Pavlova, Skinnera, Watsona nebo Banduru. Další teorie zvýrazňují důležitost prostředí a jiných lidí při učení, jako například teorie Vygotského. Jiné teorie berou v úvahu jedinečnost člověka, jeho schopnost vybírat si své reakce a důležitost jeho aktivity, jako například humanistické teorie a teorie Brunera.

Základní pojmy

  • Reakce: Odpověď na podnět. Reakce může být automatická (např. reflex) nebo vědomá a promyšlená.
  • Odměna: Jakýkoli důsledek, který zvyšuje pravděpodobnost, že se chování bude opakovat. Může být pozitivní (přidání něčeho příjemného) nebo negativní (odstranění něčeho nepříjemného), nazývaná i posílení.
  • Trest: Důsledek, který snižuje pravděpodobnost, že se chování bude opakovat. Trest může být pozitivní (přidání nepříjemného podnětu) nebo negativní (odebrání příjemného podnětu).
  • Vyhasnutí: Proces, při kterém se naučená reakce oslabí a přestane se projevovat, pokud již není podnět spojen s odměnou nebo posílením. Například, pokud po zazvonění zvonku pes nedostává jídlo, časem přestane slinit.
  • Generalizace: Tendence reagovat stejně na různé, ale podobné podněty. Například, pokud pes sliní na zvuk zvonku, může slinit i na jiný podobný zvuk.
  • Diskriminace: Schopnost rozlišit mezi podněty a reagovat pouze na konkrétní podnět, který je spojen s odměnou. Například pes sliní jen na určitý zvonek, ne na všechny podobné zvuky.

Příklady teorií učení

Klasické podmiňování: I. P. Pavlov a jeho psi

Teorie popisuje automatickou, nevědomou reakci v chování, která byla vyvolána podnětem. Pavlov dělal experimenty se psy, zazvonil na zvonek a podal jim jídlo. Po jisté době začali psi při zazvonění zvonku slinit i bez toho, aby jim podal obživu. Spojili si podnět, zazvonění s tím, že dostanou najíst. U lidí můžeme takové reakce vidět například při pomyšlení na citron (začnou se nám tvořit sliny), při zachycení vůně z dětství (spustí se vlna vzpomínek) nebo při slyšení hudby z hororového filmu (začneme cítit nervozitu) .

Operantní podmiňování: B. F. Skinner a jeho holubi

Teorie popisuje vědomé chování, které bylo vyvoláno podnětem. Skinner zkoumal, jak se zvířata a lidé učí tomu, co je třeba udělat pro to, aby dosáhli svého cíle. Pracoval s holuby, které učil zmáčknout knoflík, aby dostali zrno. Tato teorie pracuje s odměnami a tresty. Ve světě se s ní můžeme setkat například při pokutě za rychlou jízdu (cílem je snížit rychlost další jízdy) nebo při odměně za dobře vykonanou práci (cílem je podpořit aktivity člověka i nadále).

Sociální učení: Albert Bandura

Teorie hovoří o učení se přes pozorování a imitaci chování, které vidíme kolem. V učení hraje roli naše vlastní motivace, naše vlastní vnitřní nastavení. Můžeme si své chování vybírat, dle vlastních hodnot a přesvědčení. Příkladem mohou být učení se soucitnému chování vůči druhým, když jsme takové chování viděli u svých rodičů.

Zóna proximálního vývoje: Lev Vygotsky a lešení

Proces učení se nových dovedností nebo poznatků se urychlí tím, že nám při našich prvních krocích někdo pomáhá. Například, když se učíme plést, ze začátku potřebujeme pomoc od někoho zkušenějšího. Ptáme se otázky a dostáváme odpovědi. Po čase však dokážeme plést úspěšně sami. Vygotsky to přirovnal k imaginárnímu stavebnímu „lešení“ (v angličtině scaffolding). Potřebujeme ho v procesu učení, ale poté dokážeme aktivitu provádět sami.

Malí vědci: Jean Piaget

Piaget se na děti díval jako na malé vědce. Zvědaví a zkoumající, děti pozorují a interagují se světem kolem a tak se o něm učí víc a víc. Vypracoval seznam stádií, přes které podle jeho výzkumu děti procházejí během svého vývoje.

Při setkání s novou informací můžeme použít dva procesy, abychom si ji uložili do své mysli, abychom si o ní vytvořili schéma, tedy představu. Prvním je tzv. asimilace, při které je třeba změnit svou dosavadní představu, (nebo jak to nazýval Piaget, schéma), o dané věci. Příkladem může být setkání s černou labutí. Je třeba změnit svou představu, nebo schéma o labutích, že všechny labutě jsou bílé a přijmout novou informaci, že existují i černé.

Druhým procesem je akomodace, při které je třeba vytvořit zcela nové schéma. Příkladem může být dítě, které na všechna čtyřnohá zvířata říká, že to je „pes“. Postupně si vytvoří schémata pro kočku, krávu a podobně.

Humanistické teorie

Tyto teorie mluví o tom, že člověk má uvnitř dobré záměry a je schopen dobrých a láskyplných činností. Také mluví o tom, že lidé v sobě mají touhu učit se a zdokonalovat se. Pokud ale nemají naplněné své potřeby, mohou se uchylovat k nezdravým rozhodnutím a ubližujícímu chování. Humanistický styl učení může vypadat tak, že si člověk nastaví své záměry a cíle a poté se snaží s pomocí svých jedinečných vlastností těchto cílů dosáhnout. Pomáhá mu přitom vlastní vůle a vědomí, že jedná správnou věc.

Jerome Bruner

Podle Brunera by měli lidé, zejména děti, hrát aktivní roli při získávání nových znalostí, spíše než jen pasivně přijímat informace. Například u matematiky bychom neměli hned dostat vzorce, měli bychom se pokusit přijít na princip, který v nich je. Navrhl koncept spirálového učebního plánu, ve kterém jsou složité pojmy učeny opakovaně na stále hlubší úrovni porozumění, čímž se student postupně učí více detailů a rozvíjí hlubší pochopení.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Pro toto téma zatím není dostupné žádné procvičování.
NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence