Druhy žádostí
Asertivní
Jasná, přímá žádost, která respektuje i druhou stranu.
Příklad: „Kubo, mohl bys, prosím, naskládat nádobí do myčky než půjdeš spát?“
Agresivní
Žádost, která v sobě obsahuje nátlak nebo je podána hrubou formou. Nebere ohledy na pocity a potřeby druhé strany.
Příklad: „Kubo, myčka. Hned teď.“
Nesmělá
„Chození kolem horké kaše“, vyjádření žádosti nejistým způsobem, s nadměrnou obavou, že svou žádostí obtěžuji.
Příklad: „Kubo, jak jsi na tom s časem? Jsem už dnes docela hotová a bylo by super, kdybych už nemusela řešit myčku, ale jen pokud se ti chce mi pomoct.“
Manipulativní
Nepřímé vyjádření žádosti, použití určité taktiky (třeba i neuvědomovaně), aby nám druhá osoba vyhověla.
Příklad: „Ach jo, s tou domácností je tolik práce, jsem na všechno sama. Ani tu myčku mi nenaskládáš.“
Jak žádat asertivně
Na začátku je dobré promyslet si, co chceme říct. S čím přesně potřebujeme pomoct? Kdy a za jakých okolností? Žádost formulujeme jasně a přesně, abychom předešli nedorozuměním. Při žádosti je nejlepší být upřímní a vyjadřovat své skutečné pocity a potřeby.
Zároveň je důležité připravit se na možnost, že druhá osoba naši žádost odmítne, a tuto odpověď respektovat. Čím více důvěřujeme, že druhá osoba na naši žádost odpoví upřímně, tím snazší je o něco žádat (protože nejsme zatížení pocitem viny, že druhá osoba jen neumí odmítnout a obětuje se pro nás).
Je v pořádku říct si o pomoc či podporu. Když chceme všechno zvládnout sami, může to přinášet pocity úzkosti, tlaku, osamělosti, smutku i studu.