Jak přijmout kritiku?
Otevřeně si ji poslechnout
Pokusme se vyhnout okamžitému „nastartování“, pokud nám někdo začne říkat kritiku. Nechme druhého domluvit a pokusme se pochopit jeho/její pohled.
Ujasnit si, zda kritice rozumíme
Pokud nám není jasné, co má druhá osoba na mysli, můžeme požádat o konkrétní příklady nebo nápady na řešení.
Dopřát si čas
Po poslechnutí kritiky je užitečné vzít si čas na zamyšlení, než zareagujeme. Můžeme se k rozhovoru vrátit později s jasnou hlavou.
Pojmenovat případná nedorozumění
Pokud je kritika založena na nesprávných informacích nebo nedorozumění, je důležité to objasnit.
Fakta vs. osobní názor
Je jiné, pokud přijímáme kritiku za chybný pravopis (tam je jednoznačné, kdo má pravdu) a za styl oblékání (to je věc osobní preference). Pokud jde o věc osobního názoru, je v pořádku se vymezit: „Děkuji za tvůj názor, já to mám jinak.“
Je kritika platná a užitečná?
Pokud uznáme, že na kritice něco je, otevírá nám to prostor pro změnu. Něco nového jsme se o sobě dozvěděli a můžeme se rozhodnout, jak s tím naložíme. Otevřenost k zpětné vazbě může vést k lepšímu pochopení sebe sama a kvalitnějším vztahům s ostatními.
Někdy se může stát, že nám kritika přijde „mimo“. Například když nám někdo vytknul sobeckost, nemusíme to nekriticky přijmout a stydět se, jací jsme sobci. Někdy je v pořádku i upřednostnit sebe, obzvlášť pokud jindy máme soucit a ohled i na druhé.
Nikdo není dokonalý. Chyby a nedostatky jsou přirozenou součástí učení a růstu.