Škola je místo, kde trávíme velkou část týdne – skoro jako druhý domov. Jsme tu s lidmi, které si většinou nevybíráme, ale přesto s nimi musíme vycházet. Některé spolužáky máme rádi, s jinými si moc nerozumíme. To je normální. Důležité je učit se, jak spolu dobře fungovat, i když jsme každý jiný.
Co je na školních vztazích výjimečné?
- Potkáváme se každý den, i když bychom třeba někoho raději neviděli.
- Musíme spolupracovat – ve skupinách, dvojicích, někdy jen vedle sebe sedět.
- Každý má jiný styl chování – někdo je tichý, někdo hlučný, někdo si rád dělá legraci, jiný to nemá rád.
- Každý chce někam patřit – většina lidí nechce být sama nebo vyloučená.
Ve škole se často učíme, jak se chovat k ostatním, aby nám spolu bylo dobře, i když nejsme kamarádi.
Co si můžeme zkusit uvědomit
- I když se nám někdo nelíbí, nemusíme ho ponižovat ani vylučovat.
- Když někdo udělá chybu, neznamená to, že je špatný člověk.
- Když někdo mlčí nebo se chová zvláštně, může mít svůj důvod.
- Když si o někom něco myslíme, je dobré se ptát, ne rovnou soudit.
Co pomáhá, aby nám bylo ve škole dobře
- Mluvit slušně – i když máme jiný názor
- Nebát se nabídnout pomoc
- Umět se omluvit, když něco pokazíme
- Přijmout omluvu druhého
- Nešířit pomluvy nebo vylučovat ostatní ze skupiny
- Uvědomit si, že nemusíme být s každým kamarád, ale každý si zaslouží respekt
Co vztahy ve třídě narušuje
- Posmívání se druhým
- Nadávky, vylučování, schválnosti
- „Tichá dohoda“, že někoho ignorujeme
- Neochota vyslechnout druhý názor
- Rychlé škatulkování typu „ten je divnej“, „to je šprt“ apod.
Co dělat, když se objeví šikana
Šikana není jen fyzické ubližování. Může to být i dlouhodobé zesměšňování, vylučování ze skupiny, pomluvy nebo ignorování. Někdy se to tváří jako „sranda“, ale tomu, koho se to týká, je z toho opakovaně špatně.
Když si všimneme, že se to děje:
- Mluvíme o tom s dospělým, kterému věříme (učitel, školní psycholog, rodič).
- Nezůstáváme v tom sami – není to žalování, je to ochrana někoho, komu se ubližuje.
- Podpoříme toho, koho se to týká, třeba jen tím, že se s ním bavíme nebo si vedle něj sedneme.
Každý máme právo cítit se ve škole bezpečně.
Porozumění
Čtení textů, odpovídání na otázky testující porozumění textu.