Průmyslová revoluce – 4. třída (4. ročník)

UMW
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/UMW)
Ukázat QR kód

umime.to/UMW


Stáhnout QR kód

Průmyslová revoluce značuje období přeměny agrární (zemědělské) společnosti v průmyslovou. Jde o postupnou změnu začínající na konci 18. století v Anglii.

Rozvoj průmyslu byl umožněn pokrokem ve vědě, novými vynálezy a technologickými postupy. Do výroby byly zavedeny první stroje poháněné párou, což značně změnilo organizaci výroby. Dílenská a manufakturní činnost postupně přešla na výrobu tovární.

Nejvýznamnější vynálezy

V roce 1712 uvedl Angličan Thomas Newcomen do provozu důlní parní stroj na těžbu nerostných surovin a čerpání vody. Ten byl však značně nehospodárný, proto prošel mnoha úpravami. Tu nejvýznamnější provedl James Watt.

Parní stroj brzy přestal sloužit jen v dolech a stal se základem pro celou průmyslovou revoluci. Zároveň však bylo potřeba parní stroje něčím pohánět a z něčeho stavět. Zvedla se tedy výrazně poptávka po uhlí jakožto hlavním zdroji energie a železe, které se získávalo tavbou rudy ve vysokých pecích.

Průmyslová revoluce postupně zasáhla většinu odvětví. Byly sestrojeny první lokomotivy, parníky a později auta a letadla, což výrazně usnadnilo přepravu zboží, lidí i informací. Výzkum elektřiny vedl k jejímu využívání např. pro veřejné osvětlení.

Změny ve společnosti

Spolu se změnou výrobního systému se změnilo i uspořádání společnosti. Lidé se ve velkém stěhovali do měst, kde mohli najít práci. Výrazně se zvýšil i počet obyvatelstva celkově. Vznikla nová a velmi početná vrstva obyvatel – dělníci (proletariát).

Velkou změnou bylo i samotně zapojení strojů do výroby. Z počátku dělníci považovali stroje za zdroj jejich problémů a rozbíjeli je.

Typy průmyslu

Těžební průmysl

Těžba uhlí byla podstatná již před průmyslovou revolucí, během ní však význam uhlí výrazně narostl, protože bylo potřeba k pohánění strojů. První parní stroje byly určeny právě do dolů, kde odčerpávaly vodu, což umožňovalo efektivnější těžbu. Mimo uhlí se těžila i ropa potřebná v chemickém průmyslu a později i pro pohon spalovacích motorů.

Hutní průmysl

Hutní průmysl se zabýval hlavně výrobou železa a výrobků ze železa. Železárny a ocelárny byly stavěny blízko ložisek uhlí kvůli vysoké spotřebě paliva. I zde často pomáhaly parní stroje. Mnohé další kovy, např. hliník, měď, zinek, nikl či kobalt, se využívaly mimo jiné k úpravě vlastností železa a oceli

Zbrojní průmysl

Sériová výroba i probíhající války urychlily i výrobu a vývoj zbraní. V polovině 19. století se objevily první opakovací zbraně (tedy zbraně se zásobníkem, které nebylo nutné po každé ráně znovu nabít), později i první kulomety. V polovině 19. století došlo i k prvnímu souboji dvou parních plavidel. Koncem 19. století byly sestrojeny funkční ponorky a první torpéda.

Elektřina

Zkoumání elektřiny a magnetismu se začalo rozvíjet v 19. století. Elektřina, konkrétně elektromagnetický telegraf, výrazně urychlila tok informací. Od 70. a 80. letech 19. století probíhala elektrifikace měst, tedy zavádění elektrického osvětlení, protože elektrické lampy byly bezpečnější než lampy plynové či petrolejové. Postupně se elektřina začíná využívat i u dopravních prostředků (především tramvají).

  • První elektrické osvětlení v Evropě – Godalming (Velká Británie, 1881).
  • První elektrické osvětlení v českých zemích – Jindřichův Hradec (Habsburská monarchie, 1887).

Doprava

Silniční doprava

V polovině 18. století se začaly prosazovat silnice s pevným povrchem. Vznikl systém poštovních a dostavníkových stanic. Protože automobily poháněné parním strojem byly těžkopádné, v 80. letech 19. století byly sestrojeny první automobily se spalovacím motorem, nejprve benzínovým, později naftovým. Na začátku 20. století spustil Henry Ford v USA první sériovou výrobu automobilů.

Železniční doprava

První parní lokomotivu postavil Richard Trevithick v roce 1803 ve Velké Británii, George Stephenson následně výrazně vylepšil jejich konstrukci a postavil první továrnu na lokomotivy. První osobní železniční linka na světě byla otevřena mezi Manchesterem a Liverpoolem (64 km) Železnice hrála významnou roli také při osidlování USA.

V Habsburské monarchii tahali zprvu vozy po železnici koně, proto se jim říkalo koněspřežné. První taková železnice byla otevřena v roce 1825. Vedla z Českých Budějovic do Lince a sloužila k přepravě soli a jiného zboží. První parostrojní železnice v Habsburské monarchii byla tzv. Severní dráha císaře Ferdinanda, vybudována mezi Vídní a Krakovem.

Námořní doprava

Na začátku 19. století se nejdůležitější obchodní trasy nacházely na moři. Technologický pokrok zkrátil cestu z Evropy do Ameriky přes Atlantik z 1 až 2 měsíců na průměrně 6 dní. Postupně se na lodích začalo využívat i rádiové komunikace mezi parníky.

Letectví

První pokusy o létání se objevily už ve starověku, velký zájem o něj byl i v renesanci. Ve druhé polovině 18. století se objevily první úspěšné konstrukce horkovzdušných balonů. První letadlo sestrojili v roce 1903 bratři Wrightové.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl
Pro toto téma zatím není dostupné žádné procvičování.
NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence