Průmyslová revoluce značuje období přeměny agrární (zemědělské) společnosti v průmyslovou. Jde o postupnou změnu začínající na konci 18. století v Anglii.
Rozvoj průmyslu byl umožněn pokrokem ve vědě, novými vynálezy a technologickými postupy. Do výroby byly zavedeny první stroje poháněné párou, což značně změnilo organizaci výroby. Dílenská a manufakturní činnost postupně přešla na výrobu tovární.
Nejvýznamnější vynálezy
V roce 1712 uvedl Angličan Thomas Newcomen do provozu důlní parní stroj na těžbu nerostných surovin a čerpání vody. Ten byl však značně nehospodárný, proto prošel mnoha úpravami. Tu nejvýznamnější provedl James Watt.
Parní stroj brzy přestal sloužit jen v dolech a stal se základem pro celou průmyslovou revoluci. Zároveň však bylo potřeba parní stroje něčím pohánět a z něčeho stavět. Zvedla se tedy výrazně poptávka po uhlí jakožto hlavním zdroji energie a železe, které se získávalo tavbou rudy ve vysokých pecích.
Průmyslová revoluce postupně zasáhla většinu odvětví. Byly sestrojeny první lokomotivy, parníky a později auta a letadla, což výrazně usnadnilo přepravu zboží, lidí i informací. Výzkum elektřiny vedl k jejímu využívání např. pro veřejné osvětlení.
Změny ve společnosti
Spolu se změnou výrobního systému se změnilo i uspořádání společnosti. Lidé se ve velkém stěhovali do měst, kde mohli najít práci. Výrazně se zvýšil i počet obyvatelstva celkově. Vznikla nová a velmi početná vrstva obyvatel – dělníci (proletariát).
Velkou změnou bylo i samotně zapojení strojů do výroby. Z počátku dělníci považovali stroje za zdroj jejich problémů a rozbíjeli je.
Typy průmyslu
Těžební průmysl
Těžba uhlí byla podstatná již před průmyslovou revolucí, během ní však význam uhlí výrazně narostl, protože bylo potřeba k pohánění strojů. První parní stroje byly určeny právě do dolů, kde odčerpávaly vodu, což umožňovalo efektivnější těžbu. Mimo uhlí se těžila i ropa potřebná v chemickém průmyslu a později i pro pohon spalovacích motorů.
Hutní průmysl
Hutní průmysl se zabýval hlavně výrobou železa a výrobků ze železa. Železárny a ocelárny byly stavěny blízko ložisek uhlí kvůli vysoké spotřebě paliva. I zde často pomáhaly parní stroje. Mnohé další kovy, např. hliník, měď, zinek, nikl či kobalt, se využívaly mimo jiné k úpravě vlastností železa a oceli
Zbrojní průmysl
Sériová výroba i probíhající války urychlily i výrobu a vývoj zbraní. V polovině 19. století se objevily první opakovací zbraně (tedy zbraně se zásobníkem, které nebylo nutné po každé ráně znovu nabít), později i první kulomety. V polovině 19. století došlo i k prvnímu souboji dvou parních plavidel. Koncem 19. století byly sestrojeny funkční ponorky a první torpéda.
Elektřina
Zkoumání elektřiny a magnetismu se začalo rozvíjet v 19. století. Elektřina, konkrétně elektromagnetický telegraf, výrazně urychlila tok informací. Od 70. a 80. letech 19. století probíhala elektrifikace měst, tedy zavádění elektrického osvětlení, protože elektrické lampy byly bezpečnější než lampy plynové či petrolejové. Postupně se elektřina začíná využívat i u dopravních prostředků (především tramvají).
- První elektrické osvětlení v Evropě – Godalming (Velká Británie, 1881).
- První elektrické osvětlení v českých zemích – Jindřichův Hradec (Habsburská monarchie, 1887).
Doprava
Silniční doprava
V polovině 18. století se začaly prosazovat silnice s pevným povrchem. Vznikl systém poštovních a dostavníkových stanic. Protože automobily poháněné parním strojem byly těžkopádné, v 80. letech 19. století byly sestrojeny první automobily se spalovacím motorem, nejprve benzínovým, později naftovým. Na začátku 20. století spustil Henry Ford v USA první sériovou výrobu automobilů.
Železniční doprava
První parní lokomotivu postavil Richard Trevithick v roce 1803 ve Velké Británii, George Stephenson následně výrazně vylepšil jejich konstrukci a postavil první továrnu na lokomotivy. První osobní železniční linka na světě byla otevřena mezi Manchesterem a Liverpoolem (64 km) Železnice hrála významnou roli také při osidlování USA.
V Habsburské monarchii tahali zprvu vozy po železnici koně, proto se jim říkalo koněspřežné. První taková železnice byla otevřena v roce 1825. Vedla z Českých Budějovic do Lince a sloužila k přepravě soli a jiného zboží. První parostrojní železnice v Habsburské monarchii byla tzv. Severní dráha císaře Ferdinanda, vybudována mezi Vídní a Krakovem.
Námořní doprava
Na začátku 19. století se nejdůležitější obchodní trasy nacházely na moři. Technologický pokrok zkrátil cestu z Evropy do Ameriky přes Atlantik z 1 až 2 měsíců na průměrně 6 dní. Postupně se na lodích začalo využívat i rádiové komunikace mezi parníky.
Letectví
První pokusy o létání se objevily už ve starověku, velký zájem o něj byl i v renesanci. Ve druhé polovině 18. století se objevily první úspěšné konstrukce horkovzdušných balonů. První letadlo sestrojili v roce 1903 bratři Wrightové.