Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
Průmyslová revoluce
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
2GH
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

2GH
umime.to/2GH

Nastavení cvičení

Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/2GH

Průmyslová revoluce

Průmyslová revoluce značuje období přeměny agrární (zemědělské) společnosti v průmyslovou. Jde o postupnou změnu začínající na konci 18. století v Anglii.

Rozvoj průmyslu byl umožněn pokrokem ve vědě, novými vynálezy a technologickými postupy. Do výroby byly zavedeny první stroje poháněné párou, což značně změnilo organizaci výroby. Dílenská a manufakturní činnost postupně přešla na výrobu tovární.

Nejvýznamnější vynálezy

V roce 1712 uvedl Angličan Thomas Newcomen do provozu důlní parní stroj na těžbu nerostných surovin a čerpání vody. Ten byl však značně nehospodárný, proto prošel mnoha úpravami. Tu nejvýznamnější provedl James Watt.

Parní stroj brzy přestal sloužit jen v dolech a stal se základem pro celou průmyslovou revoluci. Zároveň však bylo potřeba parní stroje něčím pohánět a z něčeho stavět. Zvedla se tedy výrazně poptávka po uhlí jakožto hlavním zdroji energie a železe, které se získávalo tavbou rudy ve vysokých pecích.

Průmyslová revoluce postupně zasáhla většinu odvětví. Byly sestrojeny první lokomotivy, parníky a později auta a letadla, což výrazně usnadnilo přepravu zboží, lidí i informací. Výzkum elektřiny vedl k jejímu využívání např. pro veřejné osvětlení.

Změny ve společnosti

Spolu se změnou výrobního systému se změnilo i uspořádání společnosti. Lidé se ve velkém stěhovali do měst, kde mohli najít práci. Výrazně se zvýšil i počet obyvatelstva celkově. Vznikla nová a velmi početná vrstva obyvatel – dělníci (proletariát).

Velkou změnou bylo i samotně zapojení strojů do výroby. Z počátku dělníci považovali stroje za zdroj jejich problémů a rozbíjeli je.

Typy průmyslu

Těžební průmysl

Těžba uhlí byla podstatná již před průmyslovou revolucí, během ní však význam uhlí výrazně narostl, protože bylo potřeba k pohánění strojů. První parní stroje byly určeny právě do dolů, kde odčerpávaly vodu, což umožňovalo efektivnější těžbu. Mimo uhlí se těžila i ropa potřebná v chemickém průmyslu a později i pro pohon spalovacích motorů.

Hutní průmysl

Hutní průmysl se zabýval hlavně výrobou železa a výrobků ze železa. Železárny a ocelárny byly stavěny blízko ložisek uhlí kvůli vysoké spotřebě paliva. I zde často pomáhaly parní stroje. Mnohé další kovy, např. hliník, měď, zinek, nikl či kobalt, se využívaly mimo jiné k úpravě vlastností železa a oceli

Zbrojní průmysl

Sériová výroba i probíhající války urychlily i výrobu a vývoj zbraní. V polovině 19. století se objevily první opakovací zbraně (tedy zbraně se zásobníkem, které nebylo nutné po každé ráně znovu nabít), později i první kulomety. V polovině 19. století došlo i k prvnímu souboji dvou parních plavidel. Koncem 19. století byly sestrojeny funkční ponorky a první torpéda.

Elektřina

Zkoumání elektřiny a magnetismu se začalo rozvíjet v 19. století. Elektřina, konkrétně elektromagnetický telegraf, výrazně urychlila tok informací. Od 70. a 80. letech 19. století probíhala elektrifikace měst, tedy zavádění elektrického osvětlení, protože elektrické lampy byly bezpečnější než lampy plynové či petrolejové. Postupně se elektřina začíná využívat i u dopravních prostředků (především tramvají).

  • První elektrické osvětlení v Evropě – Godalming (Velká Británie, 1881).
  • První elektrické osvětlení v českých zemích – Jindřichův Hradec (Habsburská monarchie, 1887).

Doprava

Silniční doprava

V polovině 18. století se začaly prosazovat silnice s pevným povrchem. Vznikl systém poštovních a dostavníkových stanic. Protože automobily poháněné parním strojem byly těžkopádné, v 80. letech 19. století byly sestrojeny první automobily se spalovacím motorem, nejprve benzínovým, později naftovým. Na začátku 20. století spustil Henry Ford v USA první sériovou výrobu automobilů.

Železniční doprava

První parní lokomotivu postavil Richard Trevithick v roce 1803 ve Velké Británii, George Stephenson následně výrazně vylepšil jejich konstrukci a postavil první továrnu na lokomotivy. První osobní železniční linka na světě byla otevřena mezi Manchesterem a Liverpoolem (64 km) Železnice hrála významnou roli také při osidlování USA.

V Habsburské monarchii tahali zprvu vozy po železnici koně, proto se jim říkalo koněspřežné. První taková železnice byla otevřena v roce 1825. Vedla z Českých Budějovic do Lince a sloužila k přepravě soli a jiného zboží. První parostrojní železnice v Habsburské monarchii byla tzv. Severní dráha císaře Ferdinanda, vybudována mezi Vídní a Krakovem.

Námořní doprava

Na začátku 19. století se nejdůležitější obchodní trasy nacházely na moři. Technologický pokrok zkrátil cestu z Evropy do Ameriky přes Atlantik z 1 až 2 měsíců na průměrně 6 dní. Postupně se na lodích začalo využívat i rádiové komunikace mezi parníky.

Letectví

První pokusy o létání se objevily už ve starověku, velký zájem o něj byl i v renesanci. Ve druhé polovině 18. století se objevily první úspěšné konstrukce horkovzdušných balonů. První letadlo sestrojili v roce 1903 bratři Wrightové.

Zavřít

Průmyslová revoluce (těžké)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence