Přijmout kritiku – 9. třída (9. ročník)

2G2
Zkopírovat krátkou adresu (umime.to/2G2)
Ukázat QR kód

umime.to/2G2


Stáhnout QR kód

Jak přijmout kritiku?

Otevřeně si ji poslechnout

Pokusme se vyhnout okamžitému „nastartování“, pokud nám někdo začne říkat kritiku. Nechme druhého domluvit a pokusme se pochopit jeho/její pohled.

Ujasnit si, zda kritice rozumíme

Pokud nám není jasné, co má druhá osoba na mysli, můžeme požádat o konkrétní příklady nebo nápady na řešení.

Dopřát si čas

Po poslechnutí kritiky je užitečné vzít si čas na zamyšlení, než zareagujeme. Můžeme se k rozhovoru vrátit později s jasnou hlavou.

Pojmenovat případná nedorozumění

Pokud je kritika založena na nesprávných informacích nebo nedorozumění, je důležité to objasnit.

Fakta vs. osobní názor

Je jiné, pokud přijímáme kritiku za chybný pravopis (tam je jednoznačné, kdo má pravdu) a za styl oblékání (to je věc osobní preference). Pokud jde o věc osobního názoru, je v pořádku se vymezit: „Děkuji za tvůj názor, já to mám jinak.“

Je kritika platná a užitečná?

Pokud uznáme, že na kritice něco je, otevírá nám to prostor pro změnu. Něco nového jsme se o sobě dozvěděli a můžeme se rozhodnout, jak s tím naložíme. Otevřenost k zpětné vazbě může vést k lepšímu pochopení sebe sama a kvalitnějším vztahům s ostatními.

Někdy se může stát, že nám kritika přijde „mimo“. Například když nám někdo vytknul sobeckost, nemusíme to nekriticky přijmout a stydět se, jací jsme sobci. Někdy je v pořádku i upřednostnit sebe, obzvlášť pokud jindy máme soucit a ohled i na druhé.

Nikdo není dokonalý. Chyby a nedostatky jsou přirozenou součástí učení a růstu.

Souhrn mi pomohl
Souhrn mi nepomohl

Krok po kroku

Doplňování jednotlivých kroků v rozsáhlejším postupu.


Přijmout kritiku  
Zobrazit souhrn tématu


NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence