
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje

Erik Erikson (1902–1994) byl německo-americký psycholog a psychoanalytik, který rozšířil Freudovu teorii vývoje a vytvořil psychosociální teorii vývoje osobnosti. Na rozdíl od Freuda, který se zaměřoval na dětství a psychosexuální vývoj, Erikson věřil, že osobnost se vyvíjí po celý život, a zdůrazňoval vliv sociálního prostředí.
Osm psychosociálních fází vývoje podle Eriksona
1. Důvěra vs. nedůvěra |
0–1 rok |
Mohu se spolehnout na svět? |
důvěra v lidi, naděje |
nedůvěra, úzkost |
2. Autonomie vs. stud a pochybnosti |
1–3 roky |
Mohu se sám rozhodovat? |
nezávislost, vůle |
nejistota, nízká sebedůvěra |
3. Iniciativa vs. vina |
3–6 let |
Mohu zkoušet nové věci? |
sebevědomí, iniciativa |
pocit viny, váhavost |
4. Snaživost vs. méněcennost |
6–12 let |
Jsem dost dobrý? |
pocit kompetence |
pocit méněcennosti |
5. Identita vs. zmatení rolí |
12–18 let |
Kdo jsem? Jaká je má role? |
stabilní identita |
nejistota o sobě, zmatení |
6. Intimita vs. izolace |
18–40 let |
Mohu navázat blízký vztah? |
láska, blízké vztahy |
osamělost, izolace |
7. Generativita vs. stagnace |
40–65 let |
Mohu něco přispět společnosti? |
pocit smyslu, péče o druhé |
pocit stagnace, nezájem |
8. Integrita vs. zoufalství |
65+ let |
Byl můj život smysluplný? |
moudrost, přijetí života |
lítost, strach ze smrti |
Klíčové myšlenky Eriksonovy teorie
- Psychosociální vývoj trvá celý život – osobnost se neustále formuje.
- Každá fáze přináší výzvu (konflikt), kterou je třeba zvládnout – úspěšné zvládnutí posiluje osobnost.
- Sociální faktory hrají klíčovou roli – vztahy s rodiči, přáteli i společností ovlivňují psychický vývoj.
- Každá fáze přispívá k celkové osobnosti člověka – například nevyřešené problémy identity mohou vést k problémům s intimními vztahy v dospělosti.
Aplikace Eriksonovy teorie v praxi
- Ve výchově – Rodiče mohou pomoci dětem rozvíjet důvěru, sebevědomí a nezávislost tím, že je podporují v rozhodování a objevování světa.
- Ve vzdělávání – Učitelé mohou pomáhat dětem rozvíjet pocit kompetence tím, že je povzbuzují k učení a oceňují jejich úspěchy.
- V terapii a psychologii – Pomáhá pochopit, jak nevyřešené konflikty z dětství ovlivňují dospělé a jak s nimi pracovat.
Zavřít