Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
ZSV
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
24K
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

24K
umime.to/24K

Nastavení cvičení

Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/24K

Eriksonova teorie psychosociálního vývoje

Erik Erikson (1902–1994) byl německo-americký psycholog a psychoanalytik, který rozšířil Freudovu teorii vývoje a vytvořil psychosociální teorii vývoje osobnosti. Na rozdíl od Freuda, který se zaměřoval na dětství a psychosexuální vývoj, Erikson věřil, že osobnost se vyvíjí po celý život, a zdůrazňoval vliv sociálního prostředí.

Osm psychosociálních fází vývoje podle Eriksona

Fáze Věk Hlavní otázka Pozitivní výsledek Negativní důsledek
1. Důvěra vs. nedůvěra 0–1 rok Mohu se spolehnout na svět? důvěra v lidi, naděje nedůvěra, úzkost
2. Autonomie vs. stud a pochybnosti 1–3 roky Mohu se sám rozhodovat? nezávislost, vůle nejistota, nízká sebedůvěra
3. Iniciativa vs. vina 3–6 let Mohu zkoušet nové věci? sebevědomí, iniciativa pocit viny, váhavost
4. Snaživost vs. méněcennost 6–12 let Jsem dost dobrý? pocit kompetence pocit méněcennosti
5. Identita vs. zmatení rolí 12–18 let Kdo jsem? Jaká je má role? stabilní identita nejistota o sobě, zmatení
6. Intimita vs. izolace 18–40 let Mohu navázat blízký vztah? láska, blízké vztahy osamělost, izolace
7. Generativita vs. stagnace 40–65 let Mohu něco přispět společnosti? pocit smyslu, péče o druhé pocit stagnace, nezájem
8. Integrita vs. zoufalství 65+ let Byl můj život smysluplný? moudrost, přijetí života lítost, strach ze smrti

Klíčové myšlenky Eriksonovy teorie

  • Psychosociální vývoj trvá celý život – osobnost se neustále formuje.
  • Každá fáze přináší výzvu (konflikt), kterou je třeba zvládnout – úspěšné zvládnutí posiluje osobnost.
  • Sociální faktory hrají klíčovou roli – vztahy s rodiči, přáteli i společností ovlivňují psychický vývoj.
  • Každá fáze přispívá k celkové osobnosti člověka – například nevyřešené problémy identity mohou vést k problémům s intimními vztahy v dospělosti.

Aplikace Eriksonovy teorie v praxi

  • Ve výchově – Rodiče mohou pomoci dětem rozvíjet důvěru, sebevědomí a nezávislost tím, že je podporují v rozhodování a objevování světa.
  • Ve vzdělávání – Učitelé mohou pomáhat dětem rozvíjet pocit kompetence tím, že je povzbuzují k učení a oceňují jejich úspěchy.
  • V terapii a psychologii – Pomáhá pochopit, jak nevyřešené konflikty z dětství ovlivňují dospělé a jak s nimi pracovat.
Zavřít

Eriksonova teorie psychosociálního vývoje (střední)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence