Umíme fakta
Přejít na cvičení:
Rozhodovačka
Přejít na téma:
Vývojová psychologie
Zobrazit na celou obrazovku
Procvičujte neomezeně

Váš denní počet odpovědí je omezen. Pro navýšení limitu či přístup do svého účtu s licencí se přihlaste.

Přihlásit se
Zobrazit shrnutí tématu
3A7
Sdílet
Zobrazit nastavení cvičení

QR kód

QR kód lze naskenovat např. mobilním telefonem a tak se dostat přímo k danému cvičení nebo sadě příkladů.

Kód / krátká adresa

Tříznakový kód lze napsat do vyhledávacího řádku, také je součástí zkrácené adresy.

Zkopírujte kliknutím.

3A7
umime.to/3A7

Nastavení cvičení

Pozor, nastavení je platné pouze pro toto cvičení a předmět.

umime.to/3A7

Vývojová psychologie

Vývojová období v psychologii

1. Kojenecké období (0–1 rok)

  • Hlavní vývojový úkol: Vytváření citové vazby.
  • Nejrychlejší růst mozku a smyslového vnímání.
  • Rozvoj objektové stálosti (dle Piageta) – dítě začíná chápat, že objekty existují i mimo jeho přímé vnímání.
  • Formuje se základní důvěra k pečovatelům (Erikson: důvěra vs. nedůvěra).

2. Batolecí období (1–3 roky)

  • Dítě se učí chodit, mluvit a ovládat jemnou motoriku.
  • Začíná symbolické myšlení (Piagetovo předoperační stádium).
  • Vyvíjí se autonomie a snaha o samostatnost (Eriksonovo autonomie vs. stud).
  • První projevy egocentrického myšlení – dítě ještě neumí vidět svět z pohledu jiných lidí.

3. Předškolní věk (3–6 let)

  • Hlavní kognitivní vývoj v předoperačním stádiu (dle Piageta).
  • Rozvoj fantazijního a symbolického myšlení, hra na role.
  • Přetrvává egocentrismus a animismus (přisuzování emocí neživým věcem).
  • Rozvoj iniciativy a kreativity (Eriksonova iniciativa vs. vina).

4. Mladší školní věk (6–11 let)

  • Dítě vstupuje do stádia konkrétních operací (dle Piageta) → schopnost logického myšlení o konkrétních věcech.
  • Začíná chápat zachování množství, klasifikaci (třídění) a serializaci (řazení).
  • Rozvoj pracovní morálky a kompetencí (Eriksonova snaživost vs. pocit méněcennosti).

5. Pubescence (11–15 let) a adolescence (15–20 let)

  • Přechod do stádia formálních operací (dle Piageta) → schopnost abstraktního a hypotetického myšlení.
  • Vznikají první morální dilemata, začíná zájem o sociální otázky.
  • Hledání identity (Eriksonovo identita vs. zmatení rolí).
  • Emoční nestabilita, zvýšená reflexe nad sebou a světem.

Rozdělení dalších vývojových fází se ještě někdy používá, i když je zastaralé: Mladá dospělost (20–30 let), Střední dospělost (30–45 let), Pozdní dospělost (45–60 let), Stáří (60 a více let).

Piagetova teorie kognitivního vývoje

Jean Piaget rozdělil kognitivní vývoj do čtyř stádií, která se objevují v pevně daném pořadí:

  • Senzomotorické stádium (0–2 roky) – dítě poznává svět skrze smysly a pohyb, učí se kauzalitu a rozvíjí objektovou stálost (pochopení, že objekt existuje, i když ho nevidí).
  • Předoperační stádium (2–7 let) – rozvoj symbolického myšlení (hra na doktora), přetrvává egocentrismus (neschopnost vnímat perspektivu jiných) a animismus (přisuzování emocí neživým věcem). Dítě nechápe zachování množství. Kolem 4–5 let se rozvíjí Teorie mysli – dítě chápe, že ostatní mohou mít odlišné myšlenky.
  • Stádium konkrétních operací (7–11 let) – dítě zvládá logické myšlení o konkrétních věcech, chápe zachování množství, dokáže třídit objekty a vnímá vztahy mezi nimi.
  • Stádium formálních operací (11+ let) – rozvoj abstraktního a hypoteticko-deduktivního myšlení, schopnost analyzovat složité koncepty a pracovat s hypotézami.

Eriksonova vývojová období jsou zpracována zde.

Zavřít

Vývojová psychologie (střední)

Vyřešeno:

NAPIŠTE NÁM

Děkujeme za vaši zprávu, byla úspěšně odeslána.

Napište nám

Nevíte si rady?

Nejprve se prosím podívejte na časté dotazy:

Čeho se zpráva týká?

Vzkaz Obsah Ovládání Přihlášení Licence